منو   منو ریاضی آنلاین درباره ما تماس با ما آموزش آنلاین ریاضی

کتاب تصمیم گیری چند معیاره


تدریس خصوصی ریاضی
خانه » کتاب ریاضی » کتاب تصمیم گیری چند معیاره
کتاب تصمیم گیری چند معیاره
معرفی کتاب تصمیم گیری چند معیاره نوشته دکتر مقصود امیری که در سال 1396 به چاپ رسیده است. در این کتاب به تشریح الگویتم و مراحل روش های پرکاربرد تصمیم گیری چند معیاره پرداخته شده است همچنین برای سهولت تفهیم روش ها مثال های متعددی حل شده است.

تصمیم‌گیری چندمعیاره ‎(MCDM)‎

تصمیم‌گیری چندمعیاره به مجموعه‌ای از روش‌هایی گفته می‌شود که هدف آن‌ها انتخاب یک راهکار از میان چندین راهکار است. تاکنون نظریه‌ها و روش‌های مختلفی برای تصمیم‌گیری در مسائل، توسط پژوهشگران ارائه شده است. روش‌های ‎MCDM‎ به دو دسته تصمیم‌گیری چندهدفه MODM و تصمیم‌گیری چندشاخصه MADM تقسیم می‎‌شوند.‎ هر روش تصمیم‌گیری وظیفه خاصی دارد که شامل اهدافی چون وزن‌دهی به معیارها، رتبه‌بندی گزینه‌ها و ارزیابی معیارها می‌باشد. تفاوت عمده این دو روش در این است که MADM بر اساس گزینه های گسسته در صدد انتخاب گزینه های برتر است در صورتی که MODM در یک فضای تصمیم گیری پیوسته، تصمیمی را اتخاذ میکند. در این کتاب به طوره کلی مدل MADM به دو دسته جبرانی و غیر جبرانی دسته بندی شده است.

مدل های جبرانی

مدل های جبرانی از آن بخش از مدل ها MADM است که تغییر در یک شاخص توسط تغییر (در جهت مخالف) در شاخص دیگر جبران می شود. این مدل ها شامل روشهایی مانند:

الف- فرایند سلسله مراتبی AHP

ب- فرایند تحلیل شبکه ANP

ج- روش تخصیص خطی

د- روش SAW

ه- روش TOPSIS

ی- روش VIKOR

و- روش ELECTRE

مدل های غیر جبرانی

مدل های غیر جبرانی از آن بخش از مدل های MADM است که تغییر در یک شاخص توسط شاخص دیگر قابل جبران نیست. این مدل ها شامل روشهایی مانند:

الف- روش تسلط

ب- روش حذف

ج- روش لکسیکو گراف

د- روش رضایت بخش شمول

ه- روش رضایت بخش خاص

ی- روش Maxi-min

و- روش Maxi-max

مطالب مرتبط




درخواست کلاس ریاضی

برای رزرو نوبت کلاس خصوصی بر روی لینک زیر کلیک نمایید تماس با ما